تبلیغات
کاردستی کودکان
آرشیو
آمار و ارقام
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 46
کل نظرات کل نظرات : 9
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 1

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 64
بازدید دیروز بازدید دیروز : 19
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 1
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
بازدید هفته بازدید هفته : 83
بازدید ماه بازدید ماه : 260
بازدید سال بازدید سال : 1,702
بازدید کلی بازدید کلی : 28,373

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 18.191.147.190
مرورگر مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل سیستم عامل :
نویسندگان
لینک دوستان
امکانات جانبی
.... .....

.....

... ...

کاردستی کودکان
ورود کاربران

رمز عبور را فراموش کردم ؟
عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
محبوب ترین ها
مطالب پیشنهادی
جدید ترین مطالب
نظرسنجي
نظرتان را درباره سایت ومطالب ارائه شده بدهید؟

تبلیغات متنی

جستجوگر پیشرفته سایت






روشهای نگهداری رفتارهای مطلوب در دانش آموزان


روشهای نگهداری رفتارهای مطلوب در دانش آموزان


 

روش های کاهش رفتار های نا مطلوب:

 

معلمان و والدین می بایست همچنان که سعی دارند رفتار های مطلوب را در دانش آمزان ایجاد وتقویت کنند رفتارهای نامطلوب را در دانش آموزان کاهش واز بین ببرند .

از روشهای معمول برای کاهش وحذف رفتارهای نا مطلوب محروم کردن از تقویت های مورد علاقه فرد، جریمه کردن فرد ، تنبیه کردن وغیره می باشد.

 همه این روشها گر چه ممکن است تاثیر سریعی داشته باشد اما رفتار های نامطلوب را به طور کامل از بین نمی برد ،در زیر چند روش که حالت آزاردهنده روشهای قبل را ندارند وتأثیرات طولانی تری دارند را برایتان بیان می نمایم این روش ها بر گرفته از کتاب روانشناسی یادگیری وآموزش دکتر علی اکبر سیف می باشد.

 

-تقویت تفکیکی رفتارهای با نرخ کم:در این روش تقویت به پاسخهایی که به تعداد کمتری انجام شود داده می شود و برای رفتارهایی به کار می شود که اگر به نرخ کم انجام شود مطلوب است ولی اگر با تعداد بالا انجام شود نامطلوب است مثل پر حرفی دانش آموز ویا تند وبی دقّت نویسی دانش آموز

در این روش هر وقت که دانش آموز به اندازه کم این رفتار ها را انجام دهد تقویت می شود ودر غیر این صورت به رفتار فرد توجّه نمی شود البته باید این میزان تعداد پاسخ ها و فاصله زمانی  بین معلم ودانش آموز به صورت یک قرارداد مشخّص شود.

 

-تقویت تفکیکی رفتار ناهمساز:در این روش رفتاری که مغایر با رفتار نا مطلوب است  تقویت می شود.مثلاً برای کاهش رفتار گوشه گیری دانش آموز، هر وقت که او کوچکترین کوششی در جهت فعّالیّت گروهی ومشارکت با هم کلاسی هایش انجام داد مورد تقویت قرار می گیرد   ودر مقابل رفتار های گوشه گیری او تقویت  نمی شود.

 

-سیری یا اشباع: در این روش رفتار نامطلوب دانش آموز برای مدّت طولانی تقویت می شود به میزانی که این تقویت اثر خود را از دست بدهد ودر فرد حالت بیزاری ایجاد کند مثلاًکودکی که مرتباً در کلاس ومدرسه جیغ وداد سر می دهد را مجبور کنند تا بعد از تعطیل شدن کلاسها برای مدّت 15 الی 20 دقیقه داد وجیغ بزند  ویا صد بار در دفترش بنویسد من در کلاس ومدرسه جیغ داد نخواهم کرد. البته این روش تأثیر موقّتی دارد وباید همراه با آن روش تقویت رفتار ناهمساز را استفاده نمود همچنین این روش را نمی توان زیاد در مدرسه استفاده کرد وبیشتر در رابطه با عقب ماندگان ذهنی وبیماران روانی استفاده می شود.   

 

 

 

نویسنده : | در : ساعت: 17:45 | دیدگاه: (0)
تعداد بازديد : 1262
نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

بخش نظرات این مطلب




کد امنیتی رفرش